Brus i kommunikation

Brus i kommunikation

Mål: att uppfatta skillnaden mellan information och brus att upptäcka hur du reagerar på andras brus

att identifiera vilken typ av brus du själv producerar

Ju mer brus det finns i en kommunikation, desto mindre av budskapet tar sig fram till mottagaren. Dels dränks budskapet av bruset, dels aktiverar bruset en stressreaktion och vi slutar helt enkelt lyssna när bruset blir alltför starkt och irriterande. Detta gäller oavsett om bruset är fysiskt – som på en dålig telefonförbindelse – eller verbalt.

1. Redundans (överflöd):

Upprepa samma sak (ev. med olika ord)

Ge irrelevant information

Småprata om sådant som inte har någon betydelse Var ordrik och prata snabbt utan att andas

2. Vaghet:

Var otydlig/tvetydig

Prata oartikulerat, ohörbart

Använd svåra ord, jargong

Använd orden/uttrycken ”kanske”, ”man”, ”jag vet inte”, ”du vet vad jag menar” Inled meningar med ”Nej, men...”

• Prata helt utan att någon känsla, entonigt och utan att röra en min

3. Motsägelse:

  • Inled meningar med ”Ja, men...”

  • Ge motsägelsefull information, t.ex. ”Jag känner mig både glad och ledsen”, ”Jag
    tycker både och”, ”Eller förresten, det kanske är tvärtom!”

  • Motsägelse mellan det verbala och det ickeverbala budskapet: t.ex. säg något sorgligt
    med ett leende

  • Säg emot varandra

Min främsta inspirationskälla har varit Yvonne Agazarian, grundaren av Systems-Centered Training (bl.a. Systems-Centered Therapy for groups, 1997) och den träning i relationsutveckling jag själv genomgått inom SCTRI (Systems-Centered Training and Research Institute, www.sctri.com), men jag tar själv fullt ansvar för min förståelse och användning av dessa metoder.

Björn Christensen, December 2021

Föregående
Föregående

Kraftfält

Nästa
Nästa

Afterwork för psykologer och psykoterapeuter