Omsorg, beroende och auktoritet

(Om du är nyfiken, kolla gärna Bygga Bättre Relationer. Vi ska ha en träff den 10e Maj för dem som vill prova på innan gruppen börjar hösten 2023.)

En dynamik som ofta uppstår i mänskliga system är rollerna av att vara hjälpsökande respektive hjälpande. Båda dessa roller kan antingen hjälpa eller hindra oss från att utvecklas. I den hjälpande rollen kan vi skilja mellan omsorg – då vi gör något för andra som de inte kan göra för sig själva eller som bidrar till att de lär sig något nytt – och omhändertagande – då vi gör något för andra som de skulle kunna göra själva eller skulle kunna lära sig.

I den hjälpsökande rollen kan vi skilja mellan ett funktionellt beroende – då vi uttrycker behov av hjälp med något som vi verkligen inte kan göra själva – och en roll som vi kan kalla identifierad patient – där vi upplever och/eller framställer oss som mindre kapabla och mer beroende än vi egentligen är.

Roll-induktion och roll-låsning

Roller uppstår aldrig i ett vakuum, utan i samspel med andra roller. En omhändertagande roll inbjuder till exempel till att ta upp rollen som identifierad patient, medan rollen som identifierad patient inbjuder till att ta upp en omhändertagande roll. Det kan vara svårt att se hur processen börjar, men när den väl börjat uppstår ett självförstärkande system som ofta leder till att vi fastnar i våra roller, vilket vi kan kalla för en roll-låsning. ”Suget” att ta upp en viss roll kan vi kalla roll-induktion och svårigheten att bryta mönstret när det väl har uppstått kan vi kalla för en roll-låsning.

Beroende och medberoende

Som människor är vi alltid beroende av varandra. Mest uppenbart som barn eller när vi blir sjuka och inte kan ta hand om oss själva fysiskt, men även en frisk vuxen är beroende av sina medmänniskor – socialt, fysiskt och emotionellt. Vi kan tala om funktionellt samberoende. Rollen som identifierad patient innebär ett överdrivet beroende och den omhändertagande rollen kan vi kalla medberoende, det vill säga vi är beroende av att någon är beroende av oss.

Stabilitet eller utveckling?

Den omhändertagande rollen och den identifierade patienten (medberoende och beroende) stabiliserar systemet genom att var och en vet sin plats och slipper komplexiteten av att både vara beroende och kapabel på samma gång. Inget fel i det, men för att utvecklas behöver systemet och individerna upptäcka och utforska denna paradox, som finns inom oss alla.

Auktoritet

Auktoritet betyder rätten att välja. Att ta upp min egen auktoritet innebär att jag gör egna val och tar ansvar för dessa. Att ge auktoritet till andra innebär att jag låter dem göra sina egna val och ta sitt eget ansvar. I rollen som identifierad patient ger jag upp min egen auktoritet, låter andra bestämma över mig och frånsäger mig mitt ansvar. Jag blir ett offer för omständigheterna. I den omhändertagande rollen fråntar jag andra deras auktoritet genom att göra val åt dem, hindra dem från att göra egna val och därigenom frånta dem deras ansvar. Auktoritet kan vara formell (som när en chef har auktoritet över en anställd) men är oftast informell och outtalad.

Hur skulle du beskriva följande beteenden?

Som omsorg, omhändertagande, funktionellt beroende eller identifierad patient?

Att knyta skorna åt en 2-åring

Att knyta skorna åt en 10-åring.

Att försöka lära en 5-åring att knyta sina skor.

Att säga till en 6-åring att hen borde kunna knyta sina egna skor.

Att försöka lära en 2-åring att knyta sina skor.

Att inte fråga, för att ge personen möjligheten att träna på att be om en kram själv.

Att fråga vad som hindrar personen från att be om en kram.

Att försöka övertala någon att stanna kvar i en relation.

Att lova någon evig trohet.

Om du är nyfiken, kolla gärna Bygga Bättre Relationer. Vi ska ha en träff den 10e Maj för dem som vill prova på innan gruppen börjar hösten 2023.

Min främsta inspirationskälla har varit Yvonne Agazarian, grundaren av Systems-Centered Training (bl.a. Systems-Centered Therapy for groups, 1997) och den träning i relationsutveckling jag själv genomgått inom SCTRI (Systems-Centered Training and Research Institute, www.sctri.com), men jag tar själv fullt ansvar för min förståelse och användning av dessa metoder.

Björn Christensen, 2023

Föregående
Föregående

Att formulera mål

Nästa
Nästa

Hur vi lär oss: